Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci

książka

Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 

                                                                  „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,

                                                                                               jaką  sobie ludzkość  wymyśliła”

                                                                                                          Wisława Szymborska

 

 

            Czytanie książek jest jedną z ciekawszych form spędzania wolnego czasu dziecka
z  rodzicami.  Nawyk sięgania po książkę wśród dzieci,  dorośli muszą  kształtować już od najmłodszych lat. Czytanie dzieciom to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada tu Państwu – rodzicom, poprzez czytelniczą inicjatywę w domu oraz selekcji programów telewizyjnych i doboru tych właściwych. A jeszcze lepiej zastąpieniu ich ciekawą bajeczką przed snem. Każde dziecko bez względu na wiek, powinno mieć codzienny kontakt z książką, a obok osobę dorosłą która mu poczyta. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.

W naszej placówce również staramy się zachęcać dzieci do sięgania po książki a pomagają nam 
w tym różne programy i projekty czytelnicze w których przedszkole bierze udział takie, jak: „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, „Cała Polska czyta dzieciom”, „Magiczna moc bajek” oraz  „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” w latach 2021/2025. Chcemy aby nasze działania promujące czytelnictwo w naszym przedszkolu wśród najmłodszych były ciekawe i zachęcające. Chcemy również zachęcić Państwa do współpracy, aby nawyk czytelniczy zainicjować w domach rodzinnych naszych wychowanków wtedy, ta ciągłość podejmowanych działń  będzie przynosić pożądane efekty.

Czytanie rozwija kompetencje kluczowe u dzieci: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Rozwija wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie – codzienne czytanie dzieciom, to poszukiwanie wartościowych  postaw w utworach literackich.

Pod hasłem - O dzieci dbamy, więc im czytamy! Zachęcamy do czytania około 15min dziennie.

 

Zalety czytania dzieciom w wieku 0-3 lata:

 

  • buduje więź emocjonalną,
  • daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,
  • usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
  • wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,
  •  uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,
  • dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,
  •  przekazuje wzorce osobowe,
  • uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych.

 

Zalety czytania dzieciom w wieku 3-6lat:

 

  • daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,
  • rozwija kompetencje poznawcze,
  • usprawnia myślenie, pamięć i mowę,
  • pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, pokazuje, jak sobie z nimi radzić,
  • uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,  
  • pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,
  • daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,
  • rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,
  • rozwija kreatywność i wyobraźnię, jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy
    w miejsca związane z jej tematem,
  • jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji.

 

Rodzicu:

  • pierwsze książki dziecka powinny być krótkie i zawierać zaledwie kilka stron, dziecko ma bowiem wąski zakres uwagi,
  • należy się upewnić, czy dziecko jest w stanie zrozumieć słowa zawarte w książce,
  • ilustracje powinny być duże i mało złożone, wiele dzieci lubi książki z samymi obrazkami, bez słów,
  • łatwiej wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości,
  • należy czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu,
  •  dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna,
  • na prośbę dziecka można czytać te same książki wielokrotnie,
  • nawet, gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie należy zaprzestawać czytania,
  • należy pokazać dziecku, że rodzic też czyta książki i czytanie sprawia mu przyjemność,
  • niektóre rodziny wprowadziły tzw. czas czytania, w tym czasie cała rodzina gromadzi się razem i czyta książki oraz dyskutuje o nich,
  • dobrze jest mieć w domu biblioteczkę,
  • w pokoju dziecka należy poświęcić kilka półek na książki, będzie je miało ciągle „na widoku” i prędzej czy późnej skusi się, by po którąś sięgnąć,
  • należy chwalić swoje dziecko za każdą przeczytaną książkę lub artykuł, zachęci je to do sięgania po kolejne,
  • zmuszanie dziecka do czytania nie przyniesie pożądanych rezultatów.

 

Literatura:

 

Chorkowa M.- „Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży…”, Gorzów Wlk. 2014r.„Książką połączeni czyli o roli czytania w życiu dziecka”, Instytut Książki, Kraków 2017r.
Papuzińska J. – „Czytanie domowe”, Warszawa 1975r. Biała. A.-,, Kształtowanie postaw czytelniczych u dzieci”.

 

Ciekawostka:

W Islandii w Wigilię ludzie dają sobie w prezencie książki, a potem spędzają resztę nocy w łóżku czytając je i jedząc czekoladę.:)

Tradycja jest częścią sezonu zwanego Jolabokaflod, czyli „Świąteczna powódź książek”.

Islandzkie wydawnictwa sprzedają najwięcej książek, niż wydawcy w jakimkolwiek innym kraju,między wrześniem a listopadem, ze względu na ludzi przygotowujących się do Świąt Bożego Narodzenia.

 

red: E. Wojtowicz


Source URL: https://pm6.polkowice.pl/aktualnosc/aktualnosci-przedszkola/1020-wplyw-czytelnictwa-na-rozwoj-dzieci