Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci
Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
Czytanie książek jest jedną z ciekawszych form spędzania wolnego czasu dziecka
z rodzicami. Nawyk sięgania po książkę wśród dzieci, dorośli muszą kształtować już od najmłodszych lat. Czytanie dzieciom to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada tu Państwu – rodzicom, poprzez czytelniczą inicjatywę w domu oraz selekcji programów telewizyjnych i doboru tych właściwych. A jeszcze lepiej zastąpieniu ich ciekawą bajeczką przed snem. Każde dziecko bez względu na wiek, powinno mieć codzienny kontakt z książką, a obok osobę dorosłą która mu poczyta. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.
W naszej placówce również staramy się zachęcać dzieci do sięgania po książki a pomagają nam
w tym różne programy i projekty czytelnicze w których przedszkole bierze udział takie, jak: „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, „Cała Polska czyta dzieciom”, „Magiczna moc bajek” oraz „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” w latach 2021/2025. Chcemy aby nasze działania promujące czytelnictwo w naszym przedszkolu wśród najmłodszych były ciekawe i zachęcające. Chcemy również zachęcić Państwa do współpracy, aby nawyk czytelniczy zainicjować w domach rodzinnych naszych wychowanków wtedy, ta ciągłość podejmowanych działń będzie przynosić pożądane efekty.
Czytanie rozwija kompetencje kluczowe u dzieci: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Rozwija wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie – codzienne czytanie dzieciom, to poszukiwanie wartościowych postaw w utworach literackich.
Pod hasłem - O dzieci dbamy, więc im czytamy! Zachęcamy do czytania około 15min dziennie.
Zalety czytania dzieciom w wieku 0-3 lata:
- buduje więź emocjonalną,
- daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,
- usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
- wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,
- uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,
- dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,
- przekazuje wzorce osobowe,
- uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych.
Zalety czytania dzieciom w wieku 3-6lat:
- daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,
- rozwija kompetencje poznawcze,
- usprawnia myślenie, pamięć i mowę,
- pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, pokazuje, jak sobie z nimi radzić,
- uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,
- pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,
- daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,
- rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,
- rozwija kreatywność i wyobraźnię, jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy
w miejsca związane z jej tematem, - jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji.
Rodzicu:
- pierwsze książki dziecka powinny być krótkie i zawierać zaledwie kilka stron, dziecko ma bowiem wąski zakres uwagi,
- należy się upewnić, czy dziecko jest w stanie zrozumieć słowa zawarte w książce,
- ilustracje powinny być duże i mało złożone, wiele dzieci lubi książki z samymi obrazkami, bez słów,
- łatwiej wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości,
- należy czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu,
- dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna,
- na prośbę dziecka można czytać te same książki wielokrotnie,
- nawet, gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie należy zaprzestawać czytania,
- należy pokazać dziecku, że rodzic też czyta książki i czytanie sprawia mu przyjemność,
- niektóre rodziny wprowadziły tzw. czas czytania, w tym czasie cała rodzina gromadzi się razem i czyta książki oraz dyskutuje o nich,
- dobrze jest mieć w domu biblioteczkę,
- w pokoju dziecka należy poświęcić kilka półek na książki, będzie je miało ciągle „na widoku” i prędzej czy późnej skusi się, by po którąś sięgnąć,
- należy chwalić swoje dziecko za każdą przeczytaną książkę lub artykuł, zachęci je to do sięgania po kolejne,
- zmuszanie dziecka do czytania nie przyniesie pożądanych rezultatów.
Literatura:
Chorkowa M.- „Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży…”, Gorzów Wlk. 2014r.„Książką połączeni czyli o roli czytania w życiu dziecka”, Instytut Książki, Kraków 2017r.
Papuzińska J. – „Czytanie domowe”, Warszawa 1975r. Biała. A.-,, Kształtowanie postaw czytelniczych u dzieci”.
Ciekawostka:
W Islandii w Wigilię ludzie dają sobie w prezencie książki, a potem spędzają resztę nocy w łóżku czytając je i jedząc czekoladę.:)
Tradycja jest częścią sezonu zwanego Jolabokaflod, czyli „Świąteczna powódź książek”.
Islandzkie wydawnictwa sprzedają najwięcej książek, niż wydawcy w jakimkolwiek innym kraju,między wrześniem a listopadem, ze względu na ludzi przygotowujących się do Świąt Bożego Narodzenia.
red: E. Wojtowicz