Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci

środa, 21 grudnia 2022

pixabay

Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 

                                                                  „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,

                                                                                               jaką  sobie ludzkość  wymyśliła”

                                                                                                          Wisława Szymborska

 

 

            Czytanie książek jest jedną z ciekawszych form spędzania wolnego czasu dziecka
z  rodzicami.  Nawyk sięgania po książkę wśród dzieci,  dorośli muszą  kształtować już od najmłodszych lat. Czytanie dzieciom to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada tu Państwu – rodzicom, poprzez czytelniczą inicjatywę w domu oraz selekcji programów telewizyjnych i doboru tych właściwych. A jeszcze lepiej zastąpieniu ich ciekawą bajeczką przed snem. Każde dziecko bez względu na wiek, powinno mieć codzienny kontakt z książką, a obok osobę dorosłą która mu poczyta. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.

W naszej placówce również staramy się zachęcać dzieci do sięgania po książki a pomagają nam 
w tym różne programy i projekty czytelnicze w których przedszkole bierze udział takie, jak: „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, „Cała Polska czyta dzieciom”, „Magiczna moc bajek” oraz  „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” w latach 2021/2025. Chcemy aby nasze działania promujące czytelnictwo w naszym przedszkolu wśród najmłodszych były ciekawe i zachęcające. Chcemy również zachęcić Państwa do współpracy, aby nawyk czytelniczy zainicjować w domach rodzinnych naszych wychowanków wtedy, ta ciągłość podejmowanych działń  będzie przynosić pożądane efekty.

Czytanie rozwija kompetencje kluczowe u dzieci: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Rozwija wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie – codzienne czytanie dzieciom, to poszukiwanie wartościowych  postaw w utworach literackich.

Pod hasłem - O dzieci dbamy, więc im czytamy! Zachęcamy do czytania około 15min dziennie.

 

Zalety czytania dzieciom w wieku 0-3 lata:

 

  • buduje więź emocjonalną,
  • daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,
  • usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
  • wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,
  •  uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,
  • dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,
  •  przekazuje wzorce osobowe,
  • uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych.

 

Zalety czytania dzieciom w wieku 3-6lat:

 

  • daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,
  • rozwija kompetencje poznawcze,
  • usprawnia myślenie, pamięć i mowę,
  • pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, pokazuje, jak sobie z nimi radzić,
  • uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,  
  • pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,
  • daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,
  • rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,
  • rozwija kreatywność i wyobraźnię, jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy
    w miejsca związane z jej tematem,
  • jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji.

 

Rodzicu:

  • pierwsze książki dziecka powinny być krótkie i zawierać zaledwie kilka stron, dziecko ma bowiem wąski zakres uwagi,
  • należy się upewnić, czy dziecko jest w stanie zrozumieć słowa zawarte w książce,
  • ilustracje powinny być duże i mało złożone, wiele dzieci lubi książki z samymi obrazkami, bez słów,
  • łatwiej wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości,
  • należy czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu,
  •  dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna,
  • na prośbę dziecka można czytać te same książki wielokrotnie,
  • nawet, gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie należy zaprzestawać czytania,
  • należy pokazać dziecku, że rodzic też czyta książki i czytanie sprawia mu przyjemność,
  • niektóre rodziny wprowadziły tzw. czas czytania, w tym czasie cała rodzina gromadzi się razem i czyta książki oraz dyskutuje o nich,
  • dobrze jest mieć w domu biblioteczkę,
  • w pokoju dziecka należy poświęcić kilka półek na książki, będzie je miało ciągle „na widoku” i prędzej czy późnej skusi się, by po którąś sięgnąć,
  • należy chwalić swoje dziecko za każdą przeczytaną książkę lub artykuł, zachęci je to do sięgania po kolejne,
  • zmuszanie dziecka do czytania nie przyniesie pożądanych rezultatów.

 

Literatura:

 

Chorkowa M.- „Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży…”, Gorzów Wlk. 2014r.„Książką połączeni czyli o roli czytania w życiu dziecka”, Instytut Książki, Kraków 2017r.
Papuzińska J. – „Czytanie domowe”, Warszawa 1975r. Biała. A.-,, Kształtowanie postaw czytelniczych u dzieci”.

 

Ciekawostka:

W Islandii w Wigilię ludzie dają sobie w prezencie książki, a potem spędzają resztę nocy w łóżku czytając je i jedząc czekoladę.:)

Tradycja jest częścią sezonu zwanego Jolabokaflod, czyli „Świąteczna powódź książek”.

Islandzkie wydawnictwa sprzedają najwięcej książek, niż wydawcy w jakimkolwiek innym kraju,między wrześniem a listopadem, ze względu na ludzi przygotowujących się do Świąt Bożego Narodzenia.

 

red: E. Wojtowicz

red. pm6_anna_wywial_tkaczyk

Strony w dziale:

Strony w dziale:

Strony w dziale:

Strony w dziale: