mgr Joanna Janczara – logopeda - specjalista zaburzeń mowy.
Swoją pracę logopedyczną kieruję głównie na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się. Treści, formy oraz metody mojej pracy dostosowuję do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w grupach w atmosferze życzliwości, zaufania, zrozumienia i konsekwencji. Podstawą terapii są ćwiczenia w formie zabaw i gier.
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE:
- ODDECHOWE- wyrabiające właściwy tor oddechowy dla mowy; ćwiczenia oddechu przeponowego; wydłużanie fazy wydechowej; ćwiczenia emisyjne oraz ekonomicznego zużywania powietrza,
- ARTYKULACYJNE- usprawniające właściwe funkcjonowanie narządów mowy; wywoływanie i automatyzowanie głosek; utrwalanie prawidłowych wypowiedzi w rymowankach, wierszykach i zdaniach,
- GŁOSOWE - wyrabiające właściwą tonację i kształtujące prawidłowe brzmienie dla mowy,
- SŁUCHOWE- usprawniające odbiór bodźców akustycznych; rozpoznawanie wrażeń słuchowych; ćwiczenia poczucia rytmu, wysłuchiwanie i różnicowanie głosek;
- LEKSYKALNE- rozwijające mowę poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, ilustracji, udzielanie odpowiedzi na pytania; gry i zabawy ortofoniczne.
Kwalifikowanie dzieci do terapii odbywa się po konsultacji z wychowawcą grupy, zapoznaniu się z orzeczeniami lub opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz po analizie wyników logopedycznych badań przesiewowych na które zgodę wyrażają rodzice. W terapii stosuję zasadę kompleksowych oddziaływań. Dlatego pracuję różnymi metodami dostosowanymi do potrzeb i możliwości poznawczych dzieci.
METODY STOSOWANE W TERAPII:
- logopedyczne (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe)
- elementy masażu logopedycznego
- elementy symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania
J.Cieszyńskiej
- elementy Metody Knillów
- elementy metody verbo-tonalnej
- metody pamięci lewopółkulowej
- pedagogika zabawy
- terapia ręki (usprawnianie motoryki małej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne)
- logorytmika (oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową
- komunikacja alternatywna i wspomagająca (piktogramy, Program językowy Makaton, przedmioty rzeczywiste, obrazek).
W pracy logopedy kieruje się następującymi zasadami:
- Zasada wczesnego rozpoczynania terapii
- Zasada indywidualizacji
- Zasada wykorzystywania wszelkich możliwości dziecka
- Zasada kompleksowego oddziaływania
- Zasada aktywnego udziału
- Zasada współpracy z najbliższym otoczeniem
- Zasada systematyczności
- Zasada stopniowania trudności.
W celu kompleksowej pomocy dzieciom współpracuję ściśle z dyrektorem przedszkola, pedagogiem, psychologiem, nauczycielami i rodzicami.