Terapeuci prowadzący zajęcia w sali Doświadczania Świata:
- mgr Marzena Zimna - Godyń
- mgr Małgorzata Radwańska
Otaczający nas świat jest mieszaniną bodźców zmysłowych: światła, zapachów, struktur i faktur, które można poznawać za pomocą zmysłów, tj. dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku. Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb danego dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata to przede wszystkim wszechstronna stymulacja układu nerwowego dziecka.
Polisensoryczna terapia metodą Snoezelen w Sali Doświadczania Świata pobudza rozmaite zmysły, powodując osiągnięcie u uczestników konkretnych efektów terapeutycznych.
Wzrok:
- zyskanie poczucia i świadomości światła,
- ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
- usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
- poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.
Słuch:
- ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
- poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
- zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
- ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.
Smak:
- rozwijanie percepcji smakowej,
- nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
- poszerzanie preferencji smakowych.
Dotyk:
- poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
- poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
- ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
- rozwijanie wrażliwości dotykowej,
- rozwój aktywności ruchowej.
Węch:
- poszerzanie doświadczeń węchowych,
- ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji
- zapachu,
- budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.
Stymulacja przedsionkowa:
- ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
- rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
- orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
- poprawianie koncentracji uwagi,
- rozwijanie aktywności.